Tervis ja heaolu; Heaolu; Eakate ja puudega täiskasvanute
hooldamine
Õppekava koostamise
alus
Hooldustöötaja, tase 4 kutsestandard
20.11.2018 tervise- ja tööministri määrus nr. 50 „Töökeskkonnavoliniku, töökeskkonnanõukogu liikme ja esmaabiandja koolituse ja täienduskoolituse kord täienduskoolitusasutuses“
Eesmärk
Koolituse lõpetanu on omandanud tööks vajalikud teadmised ja
oskused eaka inimese hooldamiseks, juhendamiseks ning
rehabilitatsiooniks vastava plaani (nt rehabilitatsiooniplaan,
hooldusplaan vm) alusel. Tema töö eesmärk on toetada ja abistada
abivajajat väärika elu korraldamisel ja võimalikult kõrge
elukvaliteedi saavutamisel. Ta hoolitseb abivajaja füüsiliste,
sotsiaalsete ja psüühiliste vajaduste rahuldamise eest, juhendab ja
toetab teda.
Õpiväljundid
abistab abivajajat elamistoimingutes ja viib läbi hooldustegevusi
korraldab majapidamistööde läbi viimise
mõistab laste, eakate ja erivajadustega inimestega töötamise põhimõtteid ja eripära
lähtub oma töös abivajajast kui tervikust ja tema vajadustest, jõuvarudest, toimetulekuvõimest ning tõekspidamistest iseseisvuse toetamisel
järgib inimõigusi, kutse-eetikat ja võrdse kohtlemise põhimõtteid
teeb koostööd ja suhtleb abivajaja, tema lähedaste, sugulaste ja teiste võrgustiku töötajatega;
toetab ja abistab abivajajat väärika elu korraldamisel ja võimalikult kõrge elukvaliteedi saavutamisel.
Sihtgrupp
Erialase kvalifikatsioonita, madala või aegunud erialase
kvalifikatsiooniga inimesed, kes soovivad eakate hooldustöötajana
tööd alustada. Hooldustöötaja on empaatia- ja vastutusvõimeline,
hooliv, usaldusväärne ja aus. Oluline on kohusetundlikkus oma töös.
Ta on hea suhtleja ja koostööaldis. Hooldustöötaja töö eeldab
240 akadeemilist tundi, millest 90 tundi auditoorne töö ja 130
tundi praktiline töö, 20 tundi - iseseisev töö. Kursus on üles ehitatud teooria ja praktiliste õppepäevade vormis, mis on omavahel lõimitud teemade kaupa.
Õppekeskond ja
õppevahendid
Bi-Info Koolituskeskuse koolitusklassid asuvad 2.korrusel, Vilmsi 47,
Tallinn. Praktiliste tundide läbiviimine toimub vastavas
ettevõtluskeskkonnas.
Kõik kasutatavad koolitusklassid vastavad tervisekaitse nõuetele, on
sobivalt valgustatud ning erineva suurusega.
Liikumispuudega inimestel on ligipääs piiratud, kuid kui
liikumispuudega inimesed soovivad osaleda kursustel, siis oleme
valmis kokkuleppel kursuseid läbi viima mõnes sobivamas
asukohas.
Õppeklassid on varustatud tänapäevaste koolitusvahenditega
(dataprojektor, sülearvuti, tahvel jm).
Ruumides asuvaid laudu - toole on võimalik ümber paigutata
vastavalt valitud õppemetoodikale ja vajadustele.
Koolitusruumides on olemas interneti ühendus ning see on
osalejatele tasuta.
Bi-Info koolituskeskuses on olemas abiruumid – puhkeruum,
garderoob, tualet, paljundusruum, kuumade ja külmade jookide
automaadid ning toidu tellimise võimalus.
Kohvipausid on organiseeritud koolitusruumide juurde ning need on õpilastele tasuta.
Kui koolituse juures pole märgitud teisiti siis lõuna maksumus ei
sisaldu koolituse hinnas. Võimalus on kas ise toit kaasa võtta, tellida või minna einestama lähedalasuvatesse
toitlustusasutustesse.
Kohapeal on olemas toidu hoiustamise ja soojendamise võimalus
Koolituste sujuvamaks korraldamiseks ning õppijate ja koolitajate
abistamiseks on igapäevaselt tööl koolitusmeeskond, kelle poole
saavad õppijad tööaegadel pöörduda oma küsimuste ja
probleemidega.
Õppeprotsess
Õppeprotsess on üles ehitatud aktiivõppe põhimõtetele tuginedes.
Õpe koosneb auditoorsetest tundidest, mis on lõimitud
praktiliste tundide ja iseseisva tööga.
Õppekava on õppijatele kättesaadav kodulehelt alates
koolitusele registreerimise avamisest.
Kõik õppekavad on koostatud lävendipõhiselt.
Õppesisu
I moodul „Abistamine elamistoimingutes ja hooldustegevuste
läbiviimine“
II moodul „Majapidamistööde korraldamine“
III moodul „Töö lastega“
IV moodul „Töö eakatega“
V moodul „Töö erivajadustega inimestega“
VI moodul „Suhtlemine“
VII moodul „Esmaabi andmine“
VIII moodul „Meeskonnatöö korraldamine ja juhendamine“
IX moodul Praktika
Abistamine elamistoimingutes ja hooldustegevuste läbiviimine
Turvalise keskkonna korraldamine ja võimalusel kohandamine.
Hooldustegevuste planeerimine ja tegemine.
Tervislikust toitumisest teavitamine, toidukõlblikkuse ja toiduhügieeni jälgimine.
Toitumise jälgimine.
Riiete otstarbekuse ja mugavuse hindamine.
Hügieeni- ja ilutoimingute juhendamine ning abistamine.
Füüsilise, psüühilise ja sotsiaalse tegevuse taset aktiveerivate tegevuste toetamine.
Seksuaalkäitumise juhendamine ja toetamine.
Hooldusega seotud toimingute läbiviimine.
Ravimite hankimine.
Õe abistamine õendustoimingute sooritamisel.
Toimetulekut toetavate rehabilitatsiooni-, sotisaal- ja tervishoiuteenuste korraldamine.
Toetamine ja abistamine abivajaja väärika elu korraldamisel ja võimalikult kõrge elukvaliteedi saavutamisel.
Lähedaste toetamine ja juhendamine surija hooldusel või surija hooldamine.
Majapidamistööde korraldamine
Pesu- ja puhastusteenuste tegemine.
Majapidamises vajalike tööde korraldamine.
Töö lastega
Laste ja perede probleemide märkamine.
Lastega pere toetamine igapäeva- toimetulekul või majanduslikul toimetulekul.
Lapse ja pere toetamine väärtuste kujundamisel.
Sotsiaalse võrgustiku aktiveerimise toetamine.
Töö eakatega
Füüsiliste, psüühiliste ja sotsiaalsete muutuste mõju hindamine.
Igapäevaelus toimetuleku abistamine ja juhendamine.
Terviseprobleemide märkamine.
Töö erivajadustega inimestega
Probleemide hindamine ja nendele lahenduste leidmine.